Det är många roliga saker som händer under Stockholms alla broar. En av dessa är kultursatsningen Teatern Under Bron som arrangeras av Helio-medlemmen Filip Adamo tillsammans med kollegorna Rennie Mirro och Petra-Eleonora Näslund. Sedan 2016 har Filip satt upp teatern med plats för 300 besökare under Liljeholmsbron. Vi tog en sommarsmoothie tillsammans med Filip på Helio Hornstull för att få veta mer om honom, hans övriga projekt och årets teateruppsättning!

Hej Filip! Hur mår du?

Speedad, jätteglad! Just nu, är det jävligt roligt att vara jag.

Det svaret gör oss väldigt nyfikna på att få höra om vad du håller på med nu, och också vad du har sysslat med tidigare! Men vi tar det från början. Vad ville du bli när du var liten?

Jag har nog alltid velat underhålla, på något sätt. Jag insåg dock tidigt att jag var både tondöv, usel skådis och har för dåligt tålamod för att skriva en bok. Så då började jag istället jobba med innehåll.

Du verkar ha sysslat med både det ena och det andra under åren! Vi har fått höra både skivbolagsproffs, jamaicansk foodtruck-innehavare, konceptutvecklare och jurymedlem i Eurovision Song Contest! Har även förstått att du har vad man skulle kunna kalla svart bälte i Melodifestivalen. Har vi missat något?

Jag skulle även titulera mig kulturentreprenör!

Vilket osökt får in oss på faktumet att du nu sitter hos oss på Helio Hornstull varifrån du, kulturentreprenör-manna-mässigt, tillsammans med Rennie Mirro driver Teatern Under Bron. Hur träffades ni och hur kom det sig att ni startade verksamheten?

Rennies syster, Sarah Dawn Finer introducerade oss till varandra när vi båda jobbade för Melodifestivalen! Vi hade det så himla kul tillsammans under produktionerna, tillslut kom vi fram till att vi borde se efter om det här äktenskapet skulle kunna hålla mer än en månad per år. På den vägen är det! Vi blev kompisar och upptäckte att vi hade så himla mycket, enligt oss, briljanta idéer. Vi kom överens om att vi antingen fick sluta pladdra, eller göra någonting åt dom. Så då startade vi företaget Brian Flanagan Productions.

Ni beskriver själva att ni med teatern arbetar utefter tre konstnärliga grundkriterier som lyder svensk nyskriven dramatik, samtida aktuellt perspektiv och enaktare. Hur utrycker sig era kriterier i era uppsättningar?

Det finns något förväntat med teater som vi ville bryta. Det är fint att gå på teater, man tar ofta på sig skjortan och åker in till en institution vilket gör att när du går in i en salong, så har du redan förväntningar. Vi lockades av idén om man skulle kunna placera en teater på en plats som inte associeras med teater, vad händer med oss då? När vi hade hittat miljön vi sökte, under bron, ville vi även skapa nytt innehåll! Folk har redan spelat Shakespeare och Ibsen, så vi bestämde då att våra pjäser ska skrivas utifrån en idé, någonting vi själva vill förmedla. Det resulterade i att det blev nyskrivna enaktare.

Det är något punkigt med miljön där nere, det ska vara explosivt och vi vill att man ska bli översköljd av upplevelsen. Att få folk att hinna ta till sig något är ganska mycket begärt i dagens samhälle där folk är väldigt snabba på att swipea både höger och vänster. Det är en kul utmaning.

Utöver föreställningen, händer det mer saker i anslutning till själva teatern?

Vi har en idé om att det ska bli ett kulturellt nav där nere. Det är en lustig grej med Stockholm och det är att allt är så oerhört genre-indelat. Och åldersindelat. Och ängsligt. Vi vill förena alla typer av människor i en gemensam lust till någonting, och det är det vi försöker skapa. På en och samma dag visar vi nyskriven svensk teater, Bio Rio kör sing-a-long-visningar och Cafez visar experimentell barnteater medan alla sitter samlade under en bro med en öl i ena handen och en falafel i andra. Varför inte!

Vad gör du och Rennie mer tillsammans utöver teatern?

Vi försöker producera underhållning som vi själva vill se eller uppleva. Vi håller just nu på med vår första långfilm, vi gör även en föreställning med en av världens främsta bluesmusiker, tillika Rennies pappa, Eric Bibb. Utöver det sitter vi konstant och bollar idéer.

Hur drar du in pengar, det känns som att du har många kärleksbarn att göda?

Jag har ett eget företag, Hus1 där jag konceptutvecklar! Jag har bland annat öppnat en ny nöjesdestination i Lund som heter Stjärnteatern där jag genomför femton evenemang om året. Jag gjorde även koncept för Haymarket när de öppnade i form av direktsända poddar, livekvällar och annat. Man ska ringa mig om man vill ha underhållning. Högt och lågt! Grund-idén var att både jag och Rennie kör våra egna företag där vi får ihop levebrödet, så gör vi teatern och har Brian Flanagan Productions som vårt gemensamma kärleksbarn. En dag hoppas vi att vårt kärleksbarn vuxit upp och försörjer oss gamlingar, haha!

Hur ser årets upplaga av Teatern ut? Kan du ge oss några spoilers?

Temat är demokrati! Det kommer nog göra ont att se pjäsen men det är vårt sätt att säga någonting till folket innan de går och röstar. Vi ville ta chansen att påverka.

Hur tycker du det är att sitta på ett coworkingställe och vad tycker du är bäst med just Helio Hornstull?

Jag ska svara på det på ett sjukt bra sätt genom att visa den HÄR, en film från Teatern under Bron. Ett år hade vi idén att vi inte skulle jobba med en traditionell scen, vi ville ha en enorm lastbil komma inkörandes. Martin Tallvid (Head Curator på Helio) överhörde oss och berättade att Martin Stober, en annan medlem, faktiskt äger just en sån lastbil som den vi letade efter. Det slutade med att Martin själv körde in den under varje föreställning! Det bästa här är det som händer när man tar sitt kaffe, helt enkelt. Man träffar andra människor som är ungefär lika vansinniga som oss. Det måste vara essensen av vad Helio vill vara, och det funkar. Jag gillar den grejen.

Du har jobbat med artister som The Ark, Lena PH, Måns Zelmerlöw och Thorsten Flinck. Om du skulle välja en av dom att gästspela i produktion, vem skulle det bli?

Thorsten. Alla dagar i veckan.

Slutligen Filip, vem hejade du på i Eurovision?

Jag röstade på Lettlands operakross men Sverige i år var precis så modernt och i sin samtid som Eurovision också behöver vara. Benjamin Ingrosso levererade ett fullständigt håll-käften-nummer!

Tusen tack Filip!

Teatern Under Bron går av stapeln de två sista helgerna i augusti och den första i september och vi kan starkt rekommendera att ta dit både föräldrar, barn, kompisar och främlingar!

Följ @teaternunderbron & @wearehelio på Instagram.

More Community News

Call us +46 8 522 232 00 Mailinfo@helioworks.se